Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet muodostuvat kaikelle opetukselle yhteisestä osuudesta sekä tuntijaon nivelkohtien mukaisesti muodostetuista vuosiluokkakokonaisuuksista:
Perusteiden
luvut 1-12: kaikille yhteiset osuudet
Perusteiden
luku 13: vuosiluokat 1 - 2
Perusteiden
luku 14: vuosiluokat 3 - 6
Perusteiden
luku 15: vuosiluokat 7 – 9
Yksi
uuden opetussuunnitelman yleisiä tavoitteita on laaja-alainen osaaminen. Sillä
tarkoitetaan tietojen, taitojen, asenteiden ja tahdon muodostamaa
kokonaisuutta. Laaja-alaiset kokonaisuudet tukevat opetuksen eheyttämistä ja
sen vuoksi tarvitaan oppiainerajat ylittävää yhteistyötä. Jokainen oppiaine
antaa oman panoksensa kunkin laaja-alaisen osaamisalueen kehittymiseen.
Monialaiset
oppimiskokonaisuudet ovat opetusta eheyttäviä ja oppiaineiden yhteistyöhön
perustuvia opiskelujaksoja, joissa hyödynnetään koulun kaikkea toimintaa ja
yhteistyötä muiden toimijoiden kanssa. Oppilaiden osallistaminen ja
osallistuminen suunnitteluun on välttämätöntä.
Arvioinnin
tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä kehittää oppilaan edellytyksiä
itsearviointiin. Arvioinnin kohteina ovat oppiminen, työskentely ja
käyttäytyminen. Perusopetuksen arviointi muuttuu sisällöltään ja muodoltaan.
Opintojen aikaisen formatiivisen arvioinnin ja palautteen antamisessa
oppilaalle tuodaan esille oppimiskokonaisuuden tavoitteet ja arvioinnin
kriteerit. Oppilas saa palautetta oppimisprosessin etenemisestä.
Opintojen
aikaisessa arvioinnissa korostuu vuorovaikutus, keskustelu ja kannustava
arviointi. Formatiivisessa arvioinnissa käytetään mahdollisuuksien mukaan
hyväksi digitaalisia välineitä. Käyttöön otettava arviointikeskustelu on tärkeä
tiedottamisen ja arviointipalautteen antamisen muoto sekä yhteistyömuoto huoltajien
kanssa.
Lukuvuosiarviointi
toteutetaan vuosiluokilla 1 – 2 sanallisena arviointina kaikissa oppiaineissa. Vuosiluokilla 3-9 annetaan numeroarviointi. Todistuksen
liitteessä annetaan sanallinen arviointi käyttäytymisestä.
Lukuvuositodistuksessa ilmaistaan, onko oppilas saavuttanut kunkin oppiaineen
tavoitteet hyväksyttävästi. Arviointikeskustelu huoltajien ja oppilaan kanssa
korvaa väliarvioinnin.
Valtioneuvosto
hyväksyi 15.5.2014 vuodelta 2012 olevan perusopetuksen tuntijaon käyttöönotolle
siirtymäajan. Vuosiluokat 7-9 jatkavat edellisen tuntijaon (2001) ja vuoden
2004 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden mukaisesti laadittujen
paikallisten opetussuunnitelmien mukaisesti. Seitsemännen vuosiluokan osalta
opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.8.2017, kahdeksannen vuosiluokan osalta
1.8.2018 sekä yhdeksännen vuosiluokan osalta 1.8.2019.