Sähköinen asiointi

Laitilan kaupunki on ottanut käyttöön sähköisen kansalaisen asiointitilin (https://asiointitili.suomi.fi).
Kuntalaiset voivat halutessaan ottaa käyttöön tietoturvallisen sähköisen asioinnin vaihtoehtona perinteisen paperisen rinnalle

Käytämme sähköistä asiointia kunnallisten päätösten lähettämiseen, mikäli asiakas niin haluaa ja on siitä meille ilmoittanut asiointitilin käyttöönottamisella. Kansalaisen asiointitilin kautta voit lähettää hakemuksia tai kirjeitä tietoturvallisesti Laitilan kaupungille.

Kansalaisen asiointitili

  • Sähköisen asioinnin tietoturvallinen viestintäkanava kansalaisen ja viranomaisen välillä.
  • Osa Suomi.fi-portaalia (www.suomi.fi), toimii myös suorassa osoitteessa https://asiointitili.suomi.fi.
  • Käyttö on kansalaiselle vapaaehtoista ja maksutonta.
  • Perustuu kansalaisen antamaan suostumukseen.
  • Kansalainen tunnistautuu asiointitilille mobiilivarmenteella, omilla pankkitunnuksilla tai sähköisellä henkilökortilla.
  • Tietoturvan ja tietosuojan näkökulmasta varmistettu palvelu.
  • Asiointitilin kautta kansalaiset voivat vastaanottaa viranomaisten lähettämiä tiedoksiantoja, päätöksiä ja muita asiakirjoja sähköisesti turvallisesti yhdestä paikasta. Palvelu mahdollistaa sekä tavallisen että todisteellisen tiedoksiannon toimittamisen kansalaiselle.
  • Palvelun ylläpidosta ja kehittämisestä vastaa valtiovarainministeriön toimeksiannosta Valtiokonttorissa toimiva Valtion IT-palvelukeskus.
  • Asiakas voi laittaa asiansa vireille aivan samaan tapaan kuin ennenkin eli käyttämällä sähköistä asiointipalvelua, lähettämällä hekemuksen postitse tai asioimalla viraston palvelupisteessä.
  • Asiakas tekee hakemuksen ja antaa tarvittaessa suostumuksen viranomaisen palvelussa viestien ja asiakirjojen toimittamiseksi asiointitilille.
  • Kun viranomainen on käsitellyt asiakkaan vireille paneman asian, voidaan päätös tai tiedoksianto lähettää sähköisesti suoraan asiointitilille.